”Hvis du har råd til byturen, har du også råd til hjemturen” – Næstformand for Region Midt

Århus som studieby skal på daglig basis fragte mange unge til og fra deres studier og videre rundt i byen i fritiden. Dog kører Letbanen ikke i nattetimerne, og natbussen har kun tre afgange. Derfra er det folks eget ansvar at finde hjem om natten, mener næstformanden i Region Midt, Hanne Roed.

Af Hannah Mørkøre

Der er ikke mangel på offentlig transport i nattetimerne ifølge Hanne Roed. Hun mener, at unge selv må tage ansvar for at komme hjem fra deres bytur, også selvom det skal koste en taxatur:

“Hvis man har råd til at gå i byen, hvordan har man så ikke råd til en taxa hjem?”, spørger hun. 

Ifølge næstformanden må unge selv medregne i deres nattelivsbudget, om de også har råd til at komme hjem. Hun kalder det for eget personligt ansvar og mener ikke, det er den offentlige trafik, som skal hjælpe de unge hjem:

“Hvis der sidder fire mennesker i letbanen om natten, så er det ikke forsvarligt overfor vores skattekroner eller for klimaet.”

Dette uddyber planchefen fra Midttrafik, Henrik Vestergaard, også og tilføjer:

”Vi har målt antallet af passagerer på de seneste og tidligste afgange, og der er meget få. Derfor tror vi heller ikke, at behovet vil være større i nattetimerne.”

Dette er Sebastian Kaimson fra Konservativ Ungdom dog ikke enig i:

”En by som Århus der skal være en by for de studerende og har et natteliv, som er så aktivt, skal også have en offentlige transport som følger med, så man rent faktisk kan komme hjem om natten.”

Kaimson mener ikke, at man kan vurdere efterspørgslen på afgange i nattetimerne ud fra aftenens passagertal, da det ikke er der, de unge har behov for transporten.

Hanne Roed holder dog fast ved, at letbanen kun bør køre, når der er passagerer til det, og ifølge Midttrafiks undersøgelser er behovet der ikke, siger hun og tilføjer:

“Der er jo en grund til, at man har valgt at bosætte sig, der hvor man har. Der må være nogle andre fordele, man prioriterer højere, så som naturen, når man bosætter sig ude for byen”

Heller ikke her er Sebastian Kaimson enig. Han mener, at folk som bor uden for Århus’ bygrænse skal have lige så stor mulighed for at deltage i det natte- og kulturliv, der er i Århus, og samtidig kunne komme hjem:

”Det er enormt ærgerligt, at bare fordi man ikke bor i Århus Centrum, så har man ikke mulighed for at kunne komme hjem med offentlig transport i nattetimerne”

Selvom der er stor uenighed om, hvorvidt den nuværende køreplan i nattetimer er tilstrækkelig, har hverken Regionsrådet eller Midttrafik planer om at indsætte flere afgange om natten.

Hanne Roed kommenterer på kritikken om for få afgange med offentlig transport i nattetimerne.
Video: Mikkel Osmann Jessen og Hannah Mørkøre

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *